Wednesday, 27 March 2013

Kenapa saya tak suka bos saya??

1. Sejak dari mula-mula kerja, dia tak pernah nak guide saya. Dia just tahu nak assign task, then siap. Kalau saya ada masalah, dia bukan nak tolong pon. Dah berpuluh email yg saya hantar, tp berapa kerat je yg dia reply. MOST OF ALL, tak reply.

2. Okay, so sebab dia tanak tolong, kena la saya cari senior lain yg boleh tolong saya. Masalahnya, bukan sume orang willing nak tolong kita. Masing2 ada kerja masing2 kot. Takkan lah diorang sibuk nak devote masa diorang utk tolong saya. Ajar dr scratch tu! Jadi, adalah sorang senior yg baik tolong saya. Jadi saya pun bergantung harap la dgn dia.

3. Masalah timbul bila senior tu bukan satu group dgn saya. Bos saya call suruh cari senior lain utk ajar saya. Senior yg tu lain group. Nanti dia ajar ilmu sesat. Kan sakit hati tu kan? Dah kenapa la bos aku nih. Gile ke apa? Bkn senang nak cari orang utk tolong. Then, sesuka hati suh cari orang lain. Apakah yg teramat sgt???? 

4. Jadi, terpaksalah saya berdikari dan tebalkan muka tanya senior2 lain yg tak berapa rajin nak layan saya. Tapi at the same time, sbnrnya senior yg lain group tu senyap2 gak tolong saya. Hehe. TQ!

5. Pastu, setiap bulan kami akan ada teamlunch. Budget by Intel, rm30/person. This is in order to strengthen the bond between the groups la. Group kami ada 5 orang. 2 orang based in Kulim, 3 orang based in Penang.
Saya kt Kulim, bos kat Penang. And setiap kali teamlunch tu, diorg akan buat kat Penang! Dia tak pernah pon nak travel dtg Kulim. Kan melampau tu. saya dah kerja kat sini 20 bulan, sekali pon dia tak pernah dtg Kulim. Nampak tak bias dia tu???

6. And setiap bulan, sepatotnya kami akan ada sesi 1:1. Sesi ni sesi antara pekerja dgn bos. Kiranya kami akan face to face utk berbincang dan berborak mengenai kerja and also personal.Tapi, baru 5 kali rsnya kami ada sesi tu. mana lagi 15kali??? Aku ada byk menda nak cakap kot. Oh, lupa nak cakap. Ni pun bukan face to face, kitorg cakap dalam telefon je. Cuma dua je f2f, tu pon kebetulan lepas team lunch.

7. Semasa 1:1 tu, dia akan tanya lah, macam mana kerja kita, ada masalah ke tak? personal pon macam mana? Semua okay ke? So, dgn baik hati, saya selalu la me'report' masalah saya kat dia. Dgn harapan sedikit sbyk, dia memahami dan bertolak ansur utk tolong. Tapi sayang 1000x sayang, seperti mencurah air ke daun keladi, seperti bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi! Dia cuma nak tau je. Dia tak teringin pun nak tolong. Kan sakit hati kan? Buat apa nak tunjuk macam ko concern kalau ko tak bleh nak tolong pon?

8. Dan terakhir sekali, saya masih bengkek sbb dia tak bg saya WFH (work from home) harituh. Siap cakap, as an adult, u should sit together with ur husband, and solve this problem together. Peh! Mmg lah kitorang dah buat macam tu. And disebabkan saya ada privilege utk WFH, itu lah jalan pertama yg kami nampak. Apakah?!

Huh, byk dah saya membebel. Maaflah, saya lebih byk merepek dr bg info berguna. Geram sgt dgn bos saya yg perangai nya tah hape2!

No comments:

Post a Comment